Tuesday 2 October 2012

Adakah selamat untuk ambil Fish Oil semasa pregnant?


Actually not all fish oil ni selamat untuk diambil semasa mengandung. You want to know why?..Sebab fish oil ni ada dua jenis, one is yang diperbuat from liver (hati) ikan and another one is from badan ikan.


Cod Liver Oil is an example fish oil yang diperbuat daripada hati ikan, so this type of fish oil tak sesuai diambil semasa mengandung. Sebab fish oil yang diperbuat from hati ikan ni ade retinol. Retinol ni form of vitamin A dan harus dielakkan semasa mengandung. 

Walaubagaimana pun, fish oil yang diperbuat daripada badan ikan adalah sangat baik untuk diambil dan mengandungi banyak DHA (decosahexaenoic acid), an essential fatty acid which is penting untuk perkembangan otak dan mata bayi anda.

Jika anda telah ambil nutrien yang mencukupi, makan variety of food and including oily fish, anda tidak perlu untuk ambil fish oil ini, untuk elakkan terlebih DHA dan fish oil ni bukan satu kemestian untuk anda ambil tapi fish oil ni penting untuk membantu pregnant mom yang makan terlalu limited, dan not variety. Fish oil ini boleh menjadi supplement dimana membantu anda dan anak didalam kandungan anda mendapat nutrien yang mencukupi.

Anda juga boleh dapat DHA ni dalam makanan yang bukan terdiri daripada ikan sahaja seperti walnut, biji anggur dan juga supplement Neurogain ialah supplement yang terdiri daripada tumbuh-tumbuhan.Tetapi ada pertikaian mengenai DHA tumbuhan dan ikan, dimana kandungan DHA ikan adalah lebih baik berbanding DHA tumbuh-tumbuhan.

Untuk makluman anda, nutrient rakyat Malaysia memang kekurang DHA, thats why kita perlu ambil supplement untuk pastikan kandungan DHA mencukupi especially untuk perkembangan otak dan mata bayi anda. Ikan yang tinggi kandungan DHA ialah oily fish seperti fresh sardin, markerel, tuna, salmon, trout and etc. 

Walaubagaimana pun, portion untuk pregnant women ambil oily fish ni ada kawalannya, iaitu mengikut Standard Piawaian Pemakanan UK, disyorkan tidak melebihi dua (2) portion every week. Sebab oily fish ni mengandungi environmental pollutant seperti dioxin. Ada some evidence yang menyatakan yang environmental pollutant ni interfere with how a baby develops during pregnancy.

So dinasihatkan untuk ibu-ibu mengandung untuk ambil fish oil jika meal anda kekurangan oily fish dan if anda ambil fresh oily fish, its advice that you take in amount that doesn't cause harm as a result of the bahan pencemar yang terdapat dalam ikan tersebut. Untuk pengetahuan anda, adalah tidak digalakkan dan jauhi daripada memakan shark, swordfish and marlin during pregnancy due to these fish contains high level of mercury.

Bagi ibu-ibu, pemakanan anda membentuk bayi anda, so pemakanan yang seimbang adalah penting for the sake of your baby. Jagalah pemakanan anda.

No comments:

Post a Comment