Saturday 20 October 2012

Is It Safe For Baby To Drink Water?



Menurut pakar, they said NO WATER to give babies LESS than six months old. Anda perlu tunggu sehingga baby anda enam bulan before anda memberi plain water to your baby. The reason is, by giving a baby yang umur kurang daripada enam bulan terlalu banyak air, akan interfere dengan their body's ability untuk absorb nutrient sama ada from breast milk or formula. Ia juga akan menyebabkan perut baby anda kenyang. Kenyang dengan plain water not dengan susu. 

In rare cases, baby yang minum terlalu banyak air boleh develop condition known as water intoxication, yang akan menyebabkan sawan and even coma. Water intoxication ni terjadi apabila terlalu banyak air mencairkan kepekatan sodium di dalam badan dan akan menyebabkan ketidakseimbangan electrolyte. Water intoxocation ini juga akan menyebabkan tisue-tisue mengembang atau membengkak. Pengembangan atau pembengkakan tisue secara tiba-tiba can lead to coma. Its' rare case,but SERIOUS.


Got one case where a single mother yang kesempitan hidup, telah memberikan her baby bancuhan susu formula yang terlalu banyak air. Then after a few days, baby tu menunjukkan perubahan yang not so good. Baby tu jadik tak aktif, menangis dengan suara yang perlahan and banyak tidur. Akhirnya tak lama lepas tu, baby tersebut mengalami sawan dan berbuih mulut. Then bila bawak pergi hospital,baby tu dah tak sedarkan diri and coma.SCARED isn’t it?.



That is why, if anda perasan, at formula milk packaging got instruction on how for mixing the formula milk. Ada reason why adanya instruction for mixing the milk. Carefully follow the package directions for mixing powdered or concentrated formula and DO NOT try to stretch formula by using more than the recommended amount of water. Selain itu, by adding too much water to your baby's formula not only risky terkena water intoxication (keracunan air), it also means that your baby is taking in fewer nutrients than he needs.

I have did mistake regarding this matter. I did give my baby to drink water after I cannot fulfill her demand anymore. When I’m fully breastfeed, I did not give my baby extra water because she didn’t need it. Breast milk ni dah complete with all nutrient and water, mmg the best!. But after I fully depend at formula, sy ada bagi my baby extra water because I’m scared my baby constipated and my mother insists to give my baby water. I also don’t know, so I just follow the tradition to give my baby extra water. But then, as soon as I know actually give extra water is not good to my daughter, sy terus stop from giving my daughter extra water,and Alhamdulillah my baby tak sembelit. The water actually already contain inside formula milk,  bila kita bancuh, so kita akan tambah air, that’s all water yang actually our baby needed. For those yg memang exclusively breastfeed your baby for the first six month, anda mmg tak perlu lansung untuk bg baby anda air, because breast milk already contains enough water for your baby. As for me I’m always learn from mistake before it’s too late.


Berapa ramai antara kita yg setuju actually kita tak perlu beri air kepada baby under six months?.I believe ramai antara kita yang tak percaya kita tak perlu beri baby under six months air. Sy juga ada membaca negative feedback mengenai issue ini di web lain. Antara comment, dulu bila belum ada expert ni,tak ada masalah pun nak bagi baby minum air,baby lahir je dah boleh bg minum air,tapi sekarang tak boleh pulak. Ada pulak comment, dulu our parents bg kte minum air,hidup je sampai sekarang,takde masalah pun. Ada pulak yang comment,baby ni manusia jugak,so composition body dia 70% is water, so  takde masalah nak bagi minum air. Feedback ini not from Malaysian tau,tapi from orang luar negara. Mmg betul komposisi badan manusia terdiri daripada 70% air, tapi baby tu dah dapat liquid from susu ,lg pun baby tu still very small, so dia tak perlukan extra water, tak sama macam org dewasa.


From my personal opinion, I’m agreed with the expert. Maybe time dulu, ada kes-kes kejadian ‘water intoxication’ ni,just maybe tiada medical report regarding this matter, or if ada pun,maybe kes yang sangat terpencil. I also think ,pada waktu dahulu if baby kena ‘Water intoxication’ ni, orang lebih percaya benda2 tahyul, so mmg tak akan ade medical report. Research by that time also limited or masih belum ada kajian terperinci dijalankan. Level of education juga berbeza, kalau dulu tak ramai yang bijak pandai, tapi sekarang ramai yang bijak pandai. Bijak pandai nilah yang susah payah make research untuk membantu kita improve our live.


I give simple examples cara orang dulu besarkan their baby. Kalau dulu org cakap bagus baby tidur tertiarap ni,but what is the evidence yang mereka cakap bagus tu?. But now, after research has been done, tidur tertiarap pada umur baby kecil akan tingkatkan risk untuk dapat Sudden Infant Death Syndrome (SIDS) – Anda boleh rujuk entry sy Title:Cara Tidur  Yang Selamat Untuk Bayi Anda. Then, if dulu, kalau baby kena kuning (Jaundice), susah payahlaa family members jemur anak bawah cahaya matahari pagi. But now, Jaundice boleh dikurangkan dengan breastfeed your baby.Banyakkan breastfeed, so nanti when your baby poo-poo or pee, kuning tu akan keluar bersama bahan kumuhan tadi. And now, ozon layer pun semakin menipis, so adalah not good kita dedahkan baby under direct sunlight. Info-info ini semua we gain from other people research. Mmg bukan semua research is correct, that is why before kte nak follow, kte sendiri kena banyakkan membaca, so kita bukan refer satu pendapat, but a few pendapat.


Ni sy share pulak my own experience, just want to show yang level of thinking and knowledge org dulu and sekarang adalah berbeza. Sy ada pergi jumpa my GP doctor which is senior doctor, maybe around late 50’s. I’m not feeling well by that time, so I went and see the doctor la.When she want to give me medicine I said I’m breastfeeding, so I want low dosage of medicine. Then doctor tu pun tanya laa. Where’s my baby now?.I said at my hometown. Then she ask, so how can you breastfeed your baby?.Sy cakap yang sy pump. Dia tanya lg, tak rosak ke susu tu?.Sy inform yang actually Express Breast Milk (EBM) ni can be kept for six month if deep freez (Frozenkan). Doctor tu terkejut, dia pun tak tau. So here,I just want to show yang zaman doctor tu and zaman sy adalah berbeza. I do not need to be a doctor pun untuk sy tau info2 yang berguna.Just rajin untuk membaca,tak kisah laa bc buku ke,internet ke, magazine ke, tu suma sumber ilmu. Sesuai dengan sabda Rasullullah saw, Anak adalah milik zamannya, maka didiklah anak sesuai dengan zamannya. So,time sekarang bila ade research yang dibuat,and ada expert pada satu2 bahagian,kte kne consider their research and opinion before we make the decision.


Another info, baby mmg TAK BOLEH minum MINERAL WATER due to it’s contains high level of minerals, such as sodium which are not good for our baby. Sebab baby ni just perlukan a tiny amount of salt until they are a year old.


Walaubagaimana pun ada, actually small spoon of water probably won't hurt your baby, anda boleh bagi baby anda dalam satu or dua sudu air once your baby is 6 months old. It’s ok to give him sips of water when he’s thirsty. But you still don’t want to overdo it. The best idea is check with your pediatrician first before you made any decision and please gains a lot of knowledge, Read, Read and Read.


After your baby first birthday, when your baby's eating solids and drinking whole milk, you can let him drink as much water as he likes.


Bottom of that, YOU are the want who knows your baby better..So, decision is in your hand. Make the right choice!..:) 


No comments:

Post a Comment