Tuesday 2 October 2012

Rahsia Tahnik

Apa itu Tahnik?
Tahnik means anda belah mulut your newborn dengan buah kurma (tamar) yang telah dikunyah oleh orang alim. Orang alim ialah orang yang patuh pada ajaran islam, tak semestinya anda perlu carik ustaz untuk tahnik mulut newborn anda, just memadai ayah, suami or sape2 orang alim yang anda kenali.Islam adalah agama yang mudah.



Bagaimana Melaksanakan Tahnik?
So simple nak laksanakan tahnik ni. Isi kurma tadi, after dah kunyah, letak kat jari telunjuk, then masukkan dalam mulut your newborn dengan cara ke kiri and ke kanan mulut newborn anda. Anda lakukan sehingga kurma tadi sentuh seluruh mulut baby anda dan hingga ke rongga tekak.



Apa Hikmah Tahnik?
Hikmah tahnik ni adalah untuk menguatkan saraf mulut bayi anda bagi mempersiapkan bayi anda untuk menghisap susu dengan sempurna.

Bila Perlu Tahnik?
Tahnik ni perlu dilakukan sebaik baby anda lahir, tak perlu tunggu one week baru nak tahnik.Sebab tujuan tahnik ni pun adalah untuk kuatkan saraf mulut bagi mempersiapkan baby anda untuk menghisap susu. Oleh kerana pada masa sekarang,once your baby born, baby tadi akan diletakkan di tempat lain, so after balik rumah, anda tahnikkan la your baby.

Hukum Tahnik?
Hukum tahnik adalah sunat. Means if kita buat dapat pahala, if tak buat pun tak berdosa. Tapi for me,cara hidup Islam dah perfect and semua yang ada dalam Islam ada hikmah disebaliknya, ada reason why kita perlu buat.

So as parents,kita perlu didik anak dan amalkan gaya hidup yang berlandaskan Islam untuk kebaikkan dunia dan akhirat. Anak ni amanah Allah yang kita perlu jaga sebaik-baiknya.

1 comment:

  1. Thanks Zaman.Yupzz,correct,nowadays people very proud to follow western lifestyle.But actually the most intelligent race in the world (Jews),their lifestyle are similar to Islam because they know the goodness behind it.

    ReplyDelete