Sunday 28 April 2013

Pemakanan Semasa Berpantang

Assalamualaikum and Hi!

Hari ni saya nak share sikit amalan pemakanan saya yang basic time confinement.

Sarapan Pagi (Breakfast):

1. Satu cawan susu + Telur (kuning sahaja) + Madu Asli
2. Secawan Milo
3. Roti 2 keping

Cara Penyediaan Susu:
Bancuh susu, kemudian kacau susu bersama telur sehingga sebati (Masukkan kuning telur sahaja), kemudian masukkan satu sudu makan madu.Kene ikut step,kalau tak nanti susu akan berketul.


Note: Susu boleh gunakan susu tepung atau susu kambing asli. If guna susu kambing asli,hanya perlu rendam dalam air panas sahaja,jika menggunakan susu tepung,perlu dibancuh bersama air.

Untuk madu asli pulak,saya menggunakan madu asli Yemen.

Saya suka minum susu + kuning telur and madu ni.Rasa macam lemak2.At first takut gak rasa tak sedap,but actually sedap.Hehe.Ni petua my aunty,untuk tambahkan tenaga and muka tak pucat.Mmg time confinement nampak my face tak pucat.I started drink this stuff as soon as doctor bernarkan makan after bersalin tu.Saya minum susu ni sehingga 40 hari pantang.

Just for sharing,time saya akikah my baby pada hari ketujuh,ada tetamu ingat saya dah bersalin for two months!.Senyum je la.Sebab orang tgk muka tak pucat.

For those yang mmg takde allergic telur,actually takde masalah pun nak makan telur time pantang,takde pun makan telur lambatkan luka sembuh.But for those yang mmg allergic dengan telur,you need to avoid telur.All depends on your body.Lain orang lain penerimaan their body.I just share my practice.


Makan Tengah Hari (Lunch):

1. Buah-Buahan. eg: Betik and orange sunkist.
2. Nasi satu pinggan (Tidak terlalu banyak and tidak terlalu sedikit - medium)
3. Ikan Goreng Asam / Pindang / Anything asalkan tak pedas sgt @ Ayam/Daging.
4. Sayur .Eg: Sayur sawi goreng, cabbage, bayam or any sayur.Tapi mesti ada hidangan sayur.Usually saya
    makan sawi.

Untuk sayur sawi, saya suka sawi as below pic (Pak Choi).

Untuk sayur,my mom just goreng menggunakan bawang putih and bawang merah hiris and ikan bilis.No sos tiram!..:)

Note: 
1. Makan buah-buahan first then baru makan nasik.
2.Ikan boleh ikan apa-apa asalkan jangan ikan yang ada berbisa.Ikan berbisa macam ikan sembilang (Menurut what my mom said). Ikan tenggiri, selar kuning besar, kembung semua boleh makan. Not a problem at all..:)

For info,menurut nurse yang datang and did checking on me, she suggest untuk makan sayur sawi sebab sayur sawi boleh speed up proses sembuhkan luka and also sunkist orange.

Betik pulak adalah untuk melwaskan pembuangan air besar.

Makan Malam (Dinner):

1. Sama macam makan tengah hari.Nasi, ikan/ayam/daging, sayur dan buah adalah perkara wajib.


For me, berpantang ni simple, anda tak perlu nak terlalu menyekat pemakananan anda. Just make sure kurangkan makanan berminyak in your food intake (Amalkan Pemakanan Yang Seimbang) untuk cepat sembuhkan luka bersalin.And in my family,berpantang or confinement ni means kita amalkan balance diet, cara pemakanan yang betul and waktu makan yang betul.

Like me,time berpantang,breakfast adalah pada pukul 8.00, lunch pada pukul 1.00 tengah hari and Dinner sebelum pukul 8.00 malam.And for food pulak,i'd prefer makan ikan berbanding ayam.Sebab ikan ni good source of protein and protein diperlukan untuk penghasilan susu anda.

Personal thinking,saya prefer ikan berbanding ayam sebab i try to provide good source of food to my baby.As we all know yang baby hanya mendapat zat daripada susu ibu (For those yang breastfeeding), so bila ibu byk makan ikan,baby pun akan sama mendapat zat from ikan tu..:)

Bila boring makan ikan pulak,saya lebih prefer makan daging.Selalunya time confinement,our family practice makan daging kambing,but saya jugak ada makan ayam,just a few times je.Majority saya makan ikan and daging kambing.

Air pulak..Saya minum macam biasa.Jangan takut minum banyak air kosong.Air adalah bagus untuk your body.Minumlah at least 8 gelas air sehari.I'll share info mengenai air di entry yang lain.

And for info,if ada yang inform minum air banyak kembang or etc,its only a myth!. Mitos semata-mata.Be relevant!.Our body is 70% adalah air and during deliver,banyak liquid yang hilang,so water will not give any harm to your body!.

Just enjoy your confinement moments!..:)









No comments:

Post a Comment