Tuesday 23 April 2013

Barang Penting Untuk Menyambut Kelahiran Bayi

Assalamualaikum and Hi,

I believe ramai parents yang akan sediakan "checklist" untuk pastikan segala barang keperluan bagi menyambut kedatangan "new member" dalam family tidak ter"miss".Mmg bagus ada checklist ni.It will help us to be more organize and kurang pening nak carik barang2 untuk bakal baby.Bila we have bought the thing,just cancel je kat checklist tu.Bila ada tiba2 teringat ada barang yang belum beli,just add inside the checklist.Sebab manusia mmg mudah lupa,that's why we need something yang bertulis.To remind us!

But i notice majority parents tidak memasukkan one of the most important thing inside their checklist which is THERMOMETER.Other than keperluan basic,thermometer mmg sgt penting!.As for me,thermometer is one on the top of my checklist (priority).Time tu my husband and me mmg dah plan need to have thermometer kat rumah for our little baby.We use Digital Thermometer which we grab from Bonuslink Redeem.Time tu mmg my husband dah aim want to grab thermometer untuk redeem our Bonuslink point.

For those yang nak beli thermometer,i think ada jual at Watson or Guardian or any pharmacy.Try tanya promoter kat situ. No need to find thermometer yang terlalu expensive,just buy yang digital biasa punya. If i'm not mistaken, i pernah terjumpa at online store this thermometer just only RM 12.00 if not mistaken. Not expensive,but very useful!.My thermometer sama mcm yang nurse from gov hospital datang checking kat rumah tu.I saw their thermometer time they did checking on my daughter and me (Time Pantang).Nurse pun ada advise to have thermometer,easy to monitor baby temperature.I already have the thermometer that time,in advance..Hehe..:)



Thermometer mmg sangat berguna.Sebab kdg2 bila pegang badan baby mcm panas,tapi bila take the reading,its actually normal.One more TIPS,kalau nak tentukan badan baby panas or normal,pegang kat perut baby,bukan kat tangan or other parts.Perut is the best!.Kalau demam perut akan panas,if normal,normal la kte akan rasa.Tak sejuk sgt and tak terlalu panas.

In my case,mmg i usually use this thermometer ni.Time my baby baru lahir,mmg always akan monitor my baby body temperature.Bila balik kampung at my husband side pun always bring the thermometer,didn't miss!.Easy to monitor sebab i have device to take my baby temperature.Time my baby demam pun i  always monitor my baby temparature ni.Usually i will take the reading 3 kali dalam sehari pagi after bangun tidur,tengah hari, and also sebelum tidur,sometimes more than 3 kali,depends on situations.

How to take the reading??

Ada a few method actually to take the reading yang boleh bg bacaan accurate which are kat bawah ketiak, bawah lidah and also kat telinga.Tapi yang ambik suhu kat telinga ni,it will need special thermometer.This thermometer mmg expensive and it will give the best reading. But for me,if beli digital thermometer yang biasa pun dah cukup bagus.Reading dia pun mmg quite accurate.

I usually take reading under my baby's armpit (bawah ketiak).Paling senang.Nurse pun mmg ambik reading kat bawah ketiak.But ada cara yang betul untuk ambik bacaan suhu badan baby ni.

This are the methods:

1. Bukakan baju baby anda,biarkan a few second of a minute untuk turunkan suhu baby kepada keadaan normal, and then take the reading.Jangan baru bukak baju terus ambik reading,sebab tak accurate nanti.for small baby yang msih inside swaddle.Bukak dulu swaddle baby anda,biarkan a few second or minute,then baru ambik bacaan.

If baby baru lepas mandi,tungu kejap,sebab lepas mandi ni suhu akan rendah skit,so give time untuk pastikan suhu baby dalam keadaan normal.If not,you will get wrong reading,maybe if demam,time after mandi terus take reading,nanti suhu jadik normal.So beware!.Pastikan tunggu kejap.

Note: Take reading with Celcius (C) unit not Fahrenheit (F),sebab Malaysia use S.I. units. 

2.Letak thermometer bawah ketiak baby and kepitkan sikit tgn baby.Kalau time baru lahir mmg baby diam je,but if dah 5,6 months onward,you need to kepitkan tangan your baby kuat skit

3.Wait until thermometer tu bunyik "tit tit".Kejap je,dalam a few seconds da bunyik da thermometer tu.

4.After dah ambik suhu tu,simpanlah semula thermometer tu kat tempat yang betul.Boleh pakai lama tau thermometer ni.Very useful!.

So..so easy to use!..So parents,please include thermometer inside your checklist!.Sangat berguna!. Especially time your baby demam or kdg2 mom ni ada instict tau rasa mcm baby dia demam,after da check kat perut baby,then double confirm with thermometer.So bila mmg baby deman,boleh bawak see the doctor.

Remember to add thermometer inside your list!.




3 comments:

  1. I'm amazed, I have to admit. Seldom do I come across a blog that's both educative and engaging, and let me tell you, you
    have hit the nail on the head. The issue is something which not enough men and women are speaking intelligently about.
    Now i'm very happy that I found this in my hunt for something relating to this.

    Visit my weblog; stretch mark creams

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks reader for reading my blog and give constructive comments!.I do hope my entry will give benefits and easy understanding to other parents..:)

      Delete
  2. Thanks for sharing this info..it's true that not all "parents to be" realised how important is thermometer should be in their checklist.. and i'm glad to have read ur sharing in this blog.. :)

    ReplyDelete