Thursday 28 March 2013

Susu Badan Semakin Kurang

Assalamualaikum and Hi,

Today's morning one of my officemate order satu botol kordial kurma for his wife.My officemate ni mmg regular customer of Luscious Tamar Cordial since wife dia pregnant until now mmg diorang sentiasa minum kordial kurma ni. One of the function my customer drink this cordial kurma ialah utk tambahkan "susu badan" (utk women la ye), if utk lelaki utk tambahkan tenaga and also its good dijadikan minuman seisi keluarga. 

My officemate ni tadi inform yg breast milk wife dia mcm kurang compare from previous. His worried laa.Then he ask me apa yg perlu buat??..Cewahh..Like i'm the certified advisor pulak...I'm not certified advisor ye, but i just like to share info which i know.Its reality usually around 3 - 4 months after deliver, you'll feel yg your breast milk mcm kurang and tak mcm waktu mula2 bersalin tu.I also experience the same thing.Mmg time mula2 after deliver dulu, susu mmg melimpah ruah.Until basah baju.Every morning badan akan melekit sebab susu terlalu banyak and berdenyut-denyut time susu nak keluar.Mmg banyak sgt susu time tu..Alhamdulillah.


But then, bila da start kerja, I notice that my milk makin lama rasa makin kurang.If dulu if sekali pump bleh dpt sebotol setengah penuh, but after da a few weeks start kerja nak dapat sebotol penuh pun mmg susah.


Just to share my personal experience.For mom out there!!!..Time your milk tgh banyak and sampai melimpah ruah tu..Please please and please pump.Time tu la actually bagus untuk kita wat stock.Time belum kerja. Don't be like me, bila susu tgh banyak tak pump.Sebab time pantang and 2 months on leave tu mmg penat sgt.At night tidur  mmg xberapa nyenyak because always wake up at night nak uruskan my loving daughter yg poo-poo malam2, kencing, muntah and tak nak tido awal..Hehe..Best pulak bile teringat that time..Penat tapi best jugak actually..So ble morning mmg trasa tak larat nak pump. Mandi pun rasa tak larat .Feel like wanna to sleep je.But unfortunately tak boleh gak nak tido sgt.Busy..Furthermore its my first experience, jadik i taught yg susu ni mmg sentiasa ada.Sebab time tu tgk mmg banyak susu.Tak tau pulak rupenye ada time2 production mcm menurun..My biggest mistake is tak simpan stock banyak2 time dalam pantang and belum naik kerja.Need to improve!.Mudah-mudahan pasni dah ada experince hope sucess dgn my planning nak susukan baby fully with breast milk until 2 years.

Although for this time I cannot fully feed my baby until 2 years, tapi sempatlah bg my EBM (Express Breast Milk) kat my daughter for about 4 months..So sad..:(

This is container that I used to store my EBM.

Mom's Little Ones (MLO) / Moms Precious

Bumble Bee

I used bottle to store my EBM.I have 2 brand of this storage bottle.One is MLO and the other one is Bumble Bee.I love both.. :)

Yg MLO ni I bought one set together dgn cooler bag and ice pax and also "Medela Harmony" pump.For Bumble Bee I bought it later.After da start kerja.Usually MLO mmg expensive skit.Bumble Bee also not bad.Both are fine for me.

Ok..We get back kat story yg my milk rasa makin kurang ble da start working.I think its normal utk kebanyakkan working mom..Mmg akan rasa mcm tu.Because we are pumping!.So ble tgk production susu kurang.Mmg merisaukan.Sebab kte nampak secara visual.Kte nampak sebelum ni boleh dapat sebotol penuh, then now nak dapat half bottle pun susah.If we compare dgn full time housewife, maybe tak rasa sgt susu kurang sebab tak nampak secara visual because always direct feed.So ble baby da kenyang.They will stop feeding and continue playing.

But actually betul ke susu kte mmg betul2 kurang and our supply dah tak cukup utk tampung our baby needs yg semakin besar??

From the info that I got.Actually ble da masuk 3 - 4 months after deliver.Its actually our body da sesuai dgn susu yg ada.So that's why takde lagi rasa berdenyut denyut mcm memula after deliver dulu.And psychology is one of the factor la,sebab we see visual susu tu kte pump and put inside bottle berbanding kalau terus masuk mulut baby ble baby dah kenyang they will stop on their own. And for info, based on the expert actually mmg jarang sgt berlaku situasi susu kurang unless atas sebab-sebab fizikal yang menyebabkan penghasilan susu tidak dapat dilakukan.

Stress also one of the factor yg menyebabkan our milk production berkurang.Stress at work and etc.Ada jugak mom yg stress ble tgk susu makin skit, so ble stress lg la susu rasa mcm kurang.This happen esp for mom yg mmg ada target nak susukan baby at least for 2 years.So ble susu kurang, mmg rasa malas nak pump.Rasa xberbaloi pump pun dpt skit je, sebab frust actually.Thats the biggest mistake that I did.Ble kte always miss pump, mmg susu akan kurang.And in my case, I'm fully depending on pump sebab my daughter at hometown with my mother so just once a week je boleh direct feed.But ble seminggu sekali je baby dpt direct feed.Mmg nipple confusion will happen.Cannot deny.Sebab in my case, my baby has no problem to drink EBM tapi sebab my baby lebih prefer puting plastik.Thats why tak boleh direct feed.Bile tak boleh direct feed, mmg frust yg teramat sgt laaa.Rasa mcm I'm not a good mom sebab tak boleh bg the best for my baby.That time baru menyesal kenapa laa tak pump time sebulan after bersalin tu time susu mmg byk.So ble ada byk stock and I'm still pumping at work, insyaallah bleh tampung my baby needs for a few months lg.But nasik dah jadik bubur.Just jadikan sebagai pengajaran not to repeat the same mistake.

Mcm in my case, ble seminggu pump just dpt 2 or 3 bottles je.Mmg tak cukup for my daughter.And at last da tak pump da.Da rasa tak berbaloi.Tapi if i have a lot of EBM stock, insyallah boleh survive for 2 months gne stocks and at the same time still continue pumping at work.Ni perlu stocks byk esp for emergency case.
For info ble da always miss pump, mmg susu akan kurang.Sebab susu kte ni makin selalu kte pump or semakin selalu baby hisap,insyaallah susu tu akan sentiasa cukup for our baby.

In my case at last I totally stop pump and "terpaksa" introduce my baby to formula milk (FM).Mmg frust sgt laa time tu rasa.But what to do.My mistake.

For info, ble time susu rasa kurang.What you need to do teruskan je pump.Pump mcm biasa and ble balik from kerja bg direct feed kat baby.Weekend pun bleh direct feed.Insyaallah akan cukup.Mcm one of my friend.Anak dia tua one week from my baby.But she's very determine tak nak bg anak dia susu formula.Until now susu dia cukup for her son. Anak dia nearly 11 months.No formula milk at all!.

Time2 kritikal ble rasa susu kurang.My friend pun alami same situation but teruskan pump mcm biasa.But the different between us is my baby is not with me.So ble balik kerja tak boleh bg direct feed kat baby.Just pumping for the whole week!..But maybe if I still continued pumping maybe boleh lg tampung keperluan my baby.But I'm not sure kalau mmg we fully depend kat pump..selama mana kte bleh supply the milk.But I think mindset and determination tu penting.If kte yakin, insyaallah boleh.

Just my advice:

1. Pump your milk sebanyak mungkin time pantang or at least one month before naik kerja and continued pumping ble da naik kerja.

2.Don't give up too early and too fast make decision nak campur FM.If da start campur and you still working, maybe ble balik rumah and penat you just give your baby FM.Bile always miss feeding, mmg susu akan kurang and lama2 terus takde.

3.Need to be decipline and determine.If you mmg tak de campur FM milk.So mcm mana penat pun you'll feed your baby with your breast!

4.The way baby hisap susu pun perlu tgk.Ble baby hisap susu dgn cara salah.So baby akan minum sikit and always tak kenyang.Tu yg you'll feel yg your baby tak cukup susu, tak kenyang and need to top up
 with FM.

5.The most important thing..If your baby weight normal, kencing 5 hingga 8 kali per day, healthy and active, and your baby poo-poo is mustard colour its mean yg your baby dapat susu yg mencukupi!.So, dont worry about baby tak cukup susu and etc.Just continue give your breast milk!!.

6. Lastly jgn bg your baby susu campur2.Especially jika you still have milk and at the same time campur dgn FM.Sebab ada my friend 2 org.Ble they mix fm and breast milk.Their baby mmg besar.still normal, but besar.Their reason utk campur susu sebab anak tak cukup susu. I'm not sure they monitor mcm mana yg katakan their baby tak cukup susu.Cara paling accurante is just monitor your baby's weight and if not sure boleh la jumpa doctor utk kepastian.

Alternative from breastmilk I did gave my daughter fresh frozen goat milk.Sebab skrg its not easy utk carik org yg sanggup susukan anak kte.Its really hard to find ibu susuan.And if ada pun kne survey betul2.

I wish Best of Luck for all those Breast Feeding Mom out there.

Hope your mission accomplish for at least two years for exclusive breastfeeding..:)

2 comments:

  1. Tq for a nice sharing...mmg kena elakkn apa yg x patut kan supaya susu tak drop...

    ReplyDelete
  2. Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Kepentingan Susu Ibu

    ReplyDelete