Saturday 22 September 2012

Cara Tidur Yang Selamat Untuk Bayi Anda

Pernah tak anda terfikir mcm mana cara tidur yang paling selamat untuk bayi anda?..Atau anda hanya sekadar menurut kata orang tua-tua?.Dulu orang tua-tua kata tidur meniarap (Sleep on her front) bagus, tapi benarkah bagus?. Actually for me, ada yang kita boleh ikut cara orang dulu-dulu but banyak yang kita kena improve melalui pembacaan, tak kisah laa buku ke, internet ke or bahan bacaan yang lain ataupun boleh attend kelas. Just ikut selera masing. Tak rugi if kita membaca lebih and share ilmu yang kita ada dengan orang lain and boleh bertukar-tukar pendapat.

Tidur Meniarap (Front)


Actually from my reading, tidur meniarap adalah tidak betul and tidak boleh sama sekali especially untuk newborn and baby bawah 5 bulan. Ade banyak bad effect if baby tidur meniarap ni. Effect yang paling simple and logik, takut baby tersembam. Tau tak tersembam tu apa?..Tersembam tu means takut baby tertutup muka sendiri.

Baby yang sangat kecik, tulang mereka still belum betul-betul kuat. So bila baby dah tersembam, dia tak kuat nak angkat semula kepala untuk membolehkan mereka membetulkan kedudukan kepala dan bernafas. Nak mintak tolong belum tu cakap..So its dangerous and very risky if anda biarkan baby anda tidur meniarap.

Tidur meniarap ini juga, meningkatkan risk SIDS. SIDS stand for Sudden Infant Death Syndrome. SIDS ni takde sebab, suddenly je baby boleh kne SIDS ni, tapi kita boleh try untuk kurangkan risiko baby kena SIDS dengan betulkan cara tidur mereka. Baby ni kita yang train, so if from start dah train tidur terlentang, baby akan rasa selesa and takde masalah.


Tidur Mengiring (Side)



Mesti anda semua fikir tidur mengiring ok je.Takde masalah pun, lebih kurang je dengan tidur terlentang. Before ni saya juga fikir mcm tu and my baby pun pernah tidur mengiring. Tapi actually tidur mengiring juga kurang digalakkan dan tidak selamat as tidur terlentang. Tapi better than tidur meniarap. Bila kita dah tau yang tidur mcm ni tak berapa bagus untuk baby kecil, better kita ubah sleep position mereka.

Tidur Terlentang (Back)


Cara tidur yang paling selamat and disyorkan ialah tidur terlentang (Sleep on her back). Cara tidur sebegini dikatakan dapat mengurungkan risiko SIDS dikalangan bayi kecil (Newborn - under 5 months). Tapi bila baby anda dah masuk 3 months, time tu kaki tangan mereka dah kuat. So make sure jangan letak bantal yang ringan and kecil disekitar baby anda. Sebab baby ni dah pandai tendang2 and angkat tangan, so kdg2 bantal tu accidentally tertutup muka baby. Sangat Bahaya!!..My baby pernah 2, 3 kali jugak buat kes mcm tu. Tangan kaki suma bergerak, tu yang terlambung bantal tutup muka, time tu mujur saya kat sebelah my baby. So bila dah 2, 3 kali mcm tu, cepat-cepatkan jauhkan bantal from your baby or tukar kepada bantal yang lebih berat.

Bagi bayi yang sudah berumur around 5 to 6 months (yang dah start berguling), by this time, risiko SIDS sudah berkurang. Jadi anda boleh beri sedikit kebebasan kepada bayi anda untuk tidur di position yang mereka selesa, tetapi if pada waktu malam, anda terjaga and nampak your baby tidur tertiarap, gulingkan baby anda dengan perlahan ke sleep position terlentang. No need angkat baby anda.


Ape-ape pun, train your baby untuk tidur dengan cara yang betul untuk kebaikkan semua, INSYAALLAH.





17 comments:

  1. saya nak komen sikit dekat sini. untuk pengetahuan ada juga ada bayi yg tidur meniarap waktu kecil. so far tidak ada masalah kerana bayi pandai memusingkan sendiri kepala mereka. sebab sesetegah bayi kepala mereka sudah keras dan struktur tulang yang kuat membuatkan mereka dapat memusingkan kepala sendiri. memang dari kecil (Newborn) bayi tidak pandai memusingkan kepala sendiri oleh itu kita patut memantau sepenuhnya pergerakan bayi dengan memusingkan kepala bayi. kebaikan tidur meniarap bayi tidak terkejut waktu tidur dan tidak tercekik susu selepas menyusu, kita tidak takut dengan kejadian bayi yg tersedak susu. oleh itu banyak kan lagi membaca. saya hanya ingin berkongsi pengalaman sahaja. tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen dan perkongsian pengalaman anda.Untuk makluman, pengalaman bukan fakta. Mungkin bayi anda tiada masalah untuk tidur meniarap, tetapi mungkin bayi lain ada masalah tidur meniarap.Menurut kajian, tidur meniarap untuk bayi 5 bulan ke bawah boleh meningkat risiko SIDS.SIDS bukan satu penyakit, tetapi di mana bayi yang sihat meninggal tanpa warning dan kes SIDS ni amat kecil berlaku di kalangan keluarga Asia, tetapi mencegah adalah lebih baik.Untuk memantau setiap saat semasa bayi anda tidur adalah mustahil kerana kita adalah manusia dan akan ada waktu-waktu yang kita terlepas pandang.Jika bayi memang sudah biasa tidur meniarap,semasa tidur malam pun bayi akan tidur meniarap dan sudah semestinya pada waktu malam ibu bapa tidak dapat memantau keadaan anak sepenuhnya.Dan tujuan elakkan bayi tidur meniarap adalah untuk kurangkan risiko SIDS. Rujukan: DH 2009.Reduce the risk of coth death.Department of Health[Accessed March 2009], FSD.2010.Cot death fcts and figures.Foundation for the Study of Infant Deaths, FSID.2009a.Babyzone: how to keep your baby safe and healthy..Jika terdapat kajian kaitan antara bayi tidur meniarap dengan tersedak susu, mohon dikongsikan.Terima kasih.

      Delete
    2. Ye betul tu,waktu saya di hospital bayi saya kena tahan selama 11 hari,nurse tu ajar bayi saya tidur telangkupjika dia tidak sendawa ,tujuan untuk tidak tersedak susu,ataupun susu tidak masuk pru2,tapi bagi saya tak boleh buat selalu sebab x elok untuk tulng bayi

      Delete
  2. Pendapat saye.. Tidur mengiring adalah tidur paling baik.. & lebih terbaik tidur mengiring ke kanan... Ikut sunnah Nabi Muhammad.. Bkn ke lebih baik? Ape saja sunnah nabi muhammad adalah yg terbaik utk kite ikut... Ank buah saya pernah tidur terlentang.. Hampir tersedak susu.. Klu tidur mengiring.. Susu boleh keluar.. Klu terlentang cam ssh ket..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul pendapat Graphic Printhink..Mcm anak sy pun sy ada bg anak sy tidur mengiring ke kanan..Memang sepanjang pengetahuan saya tidur mengiring ke kanan adalah cara tidur terbaik mengikut sunnah nabi..Just sy kongsikan di sini adalah fakta @ kajian mengenai tidur bayi yang sememangnya kajian barat,untuk kajian islam,saya memang kekurangan bahan..Amat susah untuk mendapatkan fakta @ kajian mengenai cara menjaga anak menurut islam yang ada rujukan.Jika Graphic Printhink ada artikel-artikel kajian Islam,tiada masalah untuk dikongsikan di sini..Boleh email saya di littleprecious12@gmail.com..Terima kasih..:)

      Delete
    2. tq untuk sharing. kalau boleh sy tau litle precious dari sumber mana awk dapat kajian dan fakta, taun brapa dan siapa yang membuat kajian. terima kasih.

      Delete
  3. Suatu hari Nabi :saw. sedang berjalan melewatiku ketika itu aku sedang tidur secara meniarap (tidor atas perut).Maka baginda membangunkanku menggunakan kakinya dan berkata, “Hai Junaidib (panggilan Abu Zar), sesungguhnya cara berbaring seperti ini adalah cara berbaring penghuni neraka.”
    (Hadith Riwayat Ibnu Majah)

    ReplyDelete
  4. Bby sy dah pandai meniarap. Mmg risau.bila die meniarap sndri time tido sbb kdg2 sy tgok die mcm susah angkat kepala. Satu, mugkin sbb tgh mamai dan kedua baby masih tak reti berfikir kepeluan apa utk angkat kapala kalo sdg tertidur. Kalo sy sedar waktu kejadian bole la sy betulkan kedudukannya. Kalo waktu yg sy sndri x sedar bagaimana pula? Fakta ini mmg bole dipakai. Sy sering berjaga2 dan masih mencari ilmu mengenai masalah ini. Terima kasih krn sudi beekongsi.

    ReplyDelete
  5. Saya pon x ajar anak saya tido meniarap.takut anak lemas dan lagi 1 kan xelok tidur meniarap ikot sunnah nabi. Tapi untuk elak tersedak susu, saya akan bagi baby tidur mengiring dalam 15-20min baru la saya lentangkan anak saya. Lagipon anak saya memang selesa tido mengiring. Kalau lentangkan pon dia akan pusing gak kepala dia tu.

    ReplyDelete
  6. Baby saya nb dia tidur terlentang cepat terkejut, so most of the time bila free saya akan meniarapkan dia atas dada saya dan mmg pantau kalau rasa tak boleh pantau jangan, tapi kalau boleh and boleh nyenyakkan baby and kuatkan lagi bonding why not

    ReplyDelete
  7. baby saya pun selesa tdur mengiring tp msalanya skrg kpla dia asyik toleh kiri lapulak sbb kbiasaan tdur belah kiri masa sakit tlentang 3buln kt hosp .

    ReplyDelete
  8. Baby sy start lahir smpai skrg dah 2 bulan tidur meniarap. Kalau tlentang paling lama die tidur 30 min je. Kalu meniarap smpai pg die lena. 🤷🏻‍♀️

    ReplyDelete
  9. Baby sy start lahir smpai skrg dah 2 bulan tidur meniarap. Kalau tlentang paling lama die tidur 30 min je. Kalu meniarap smpai pg die lena. 🤷🏻‍♀️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Baby saya pun suka tido meniarap, tapi dia meniarap sebab kat belakang leher ada ruam. So kalau terlentang dia tak selesa. Cuma kalau dia tido meniarap, saya akan make sure keselamatan dia dari segi pernafasan.

      Delete
  10. Hi assalamualaikum..
    Saya pun nk kongsi jer pengalaman saya dari anak 1st n 2nd. Anak2 saya premature baby, so pengalaman duduk dlm NICU tue ada. Walau tak lama..tapi based on my experience n sharing dari nurse dan doc dlm NICU tue. Diorang galak kan baby tidur meniarap. Utk mengelakkan dari tersedak susu dan terkejut. Kalau tidur meniarap nie keselesaan diorang ibarat mcm dlm rahim kata nya. Tak jd masalah klu baby nak tidur mcm mana pun, yang paling penting baby selesa, pemantauan ibu kena extra dan pastikan selepas menyusu baby disedawakan. N pastikan tak ada susu yg tertinggal dalam mulut baby. Lepas tue kalau yg nak tido terlentang, boleh lah bedung mengikut cara yg betul (boleh refer Google klu nk tau cara bedung yg betul) ..yg paling penting kami ibu² dlm NICU ditekankan sedawakan baby..n tidur kan meniarap klu takut baby tersedak atau terkejut waktu tidur..

    Nie based on my experience and kelas kelas anjuran hospital masa dlm NICU. Hospital Serdang adalah pakar kanak kanak. So, sebab tue lar utk ibu yg duduk dlm NICU disediakan banyak kelas..heheh..

    Stay cool okay mummy's ❤️

    ReplyDelete
  11. Makcik dulu masa anak kecik slalu tidokan anak meniarap,alhamdulillah ok.baby tido lame.tapi sekrg dah tak ok plak sebab sids ..apapun kene monitor slalu.anak2 dah kawen pun.

    ReplyDelete
  12. anak ketiga sy br masuk 1bulan..kdg2 sy tidokan die dlm keadaan tertiarap. tu pun lps die btl2 dah lena..bile die tiod tiarap,abg kakak die memekik/menjerit/bergaduh,die rilek je tido..tp bile tido terlentang,pantang dgr bunyi kuat sikit trs terkejut dan menangis..byk keje ibu blh buat sambil pantau keadaan beby..

    ReplyDelete